Тақырыбы: Шаңырақ шуағы.
/семинар – тренинг/
«Өмір– тылсым да, тілсіз мәңгілік мұхитында жалт еткен бір жарық сәуле, ол бізге тән жалғыз ғана
сәт»
И.С.Тургенев.
Мақсаты: ата-аналар мен ұстаздарға «суицидтің» зардабын түсіндіре
отырып, өркениетті еліміздің тағдыры осы жастардың қолдарында екендігін
ұғындыру.
Барысы:
Психолог сөзі:
Армысыздар, құрметті ата-аналар, ұстаздар! Сіздерге әлем бойынша ең өзекті
проблемалардың біріне айналып отырған «суицид» мәселесіне байланысты шағын
баяндамамды ұсынамын.
Мұндай мәселені көтермеске, мұны
айтпасқа бола ма ...
Егер әрбір балаға жастайынан жақсы
тәлім-тәрбие беріп, өмірді бағалай білуге үйретіп өсірсек, қайғылы жағдайларға
тап болмасымыз кәміл. Баланың бойында патриоттық сезімді оятып, өмірге деген
құлшынысын арттыру үшін нәтижелі әрі түзу бағыт-бағдар беруіміз қажет.
Бірінші кезекте күнделікті қарым-қатынастағы жақын
адамдарымызға жылы шырай танытып, ішкі жандүниесін түсінуі қажет.
Жасөспірімдік кезең-алуан түрлі қарама-қайшылыққа толы, ата-аналар
мен мұғалімдерді алаңдататын, уайымға түсіретін күрделі шақ. Себебі, мектепте
де, отбасында да балалардың агрессиясы үнемі байқалады: дау-дамайдың көптігі,
олардың көңіл-күйінің тұрақсыздығы, қоғамға ашықтан-ашық наразылық білдіруі,
ата-ананың қамқорлығын қабылдамауы немесе ұялшақтық және жасөспірімдік
максимализм. Сондықтан да ата-аналар өздерінің балалары жеткіншек жасқа жеткен
уақытта күрделі, тіпті кейбір жағдайда неше түрлі қайшылықтарға кездесетінін
түсінулері қажет.
Жасөспірімдердің суицидке бейімділігінің себебін
анықтау, тіпті солай деп жорудың өзі қиынға түседі. Бұл көбіне балалардың
мінез-құлқының тұрақсыздығына да, сондай-ақ анықтау және балаға жәй ғана назар
аударудың өзінің жоқтығына байланысты болады.Бұл жастағы балалар ересектер қатарына да жатпайды,
бірақ олар бала болғысы да келмейді. Сондықтан оларға ересек адамның тығыз
байланысы мен өзара терең түсіністігі қажет.
Суицидтік әрекет көбінесе, жасөспірімнің сабақ үлгермеушілігі, оған ынтасының
төмендеуі, ересектермен қарым-қатынасының шектелуі, сезім тұрақсыздығынан
байқалады.
Тәрбиедегі
ақаулық, дене жазасының басымдылығы, балада эмоциялық тұрақсыздықтың дамуына, эмоциялық
қимыл-қозғалыс деңгейінің жоғарылауына әкелетіні жиі кездеседі. ата-аналардың
тым қаталдығы, олардың өз беделдерін басты орынға қоюы немесе балаға шектен тыс
қамқорлық жасау-жасөспірімге кері әсерін тигізеді.
Видеоролик «Жасөспірімдер арасындағы суицидтің алдын алу».
8-11сыныптар
арасында «СМИЛ» диагностикалық сауалнама алынды. Мақсаты: Оқушылардың экспресс
диагностикалық жағдайы анықталды. 8-11 сыныптардан «Мазасыздық
шкаласы» әдістемелік сауалнамалар алынды. Мақсаты: оқушы бойындағы
мазасыздықтың басы түрін анықтау. Нәтижесінде: Оқушылардың бойында оқуға деген
мазасыздығы басымдау болды. Қазан айында 9-шы сыныптармен «Өмір сен неткен
ғажап едің» атты психопрофилактикалық сағат өткізілді. Мақсаты: Оқушылардың
өмір құндылығы туралы түсініктерін кеңейту, жасөспірімдер арасында суицалды
мінез-құлықтың алдын алу. Өмірге деген жағымды көзқарастарын қалыптастыру.
Осы аталған сауалнамалардың, тренингтердің арқасында балалар
өздерінің ойларын ашық айтып ой бөлістік.
Жалпы оқушыларға «барлық қиындықтан шығатын жол бар, өмірің өз
қолыңда, оны бағалай біл, ата-ананы қадірлей білейік, өміріңді құрметте,
бойыңдағы бар қабілетті тек жақсылыққа бағыттай біл, бойыңды ластама,
жан-дүниеңді таза ұста, өзіңнің бос уақытыңды жақсы, пайдалы істерге арна,
ата-ана мен ұстаздарыңның сенімін ақта,ән айтып, би биле, жақындарыңа көмектес,
«Бүгін мен не істедім?» деп өзіңе есеп бер». Ол сенің сенімді серігің бола
алады, адам өзіне-өзі сенімді болуы керек деген кеңестер айтылды.
Мазасызданған баламен қалай әңгімелесу керектігі жайлы төмендегі
ұсыныстарды басшылыққа алған жөн.
Бәсекеден және жылдамдықты есептейтін қандай да бір жұмыс түрлерін таңдамау
қажет;
Баланы айналадағы адамдармен салыстырмаңыз;
Баланың есімін айту арқылы назарын аударту;
Сенімді жүріс-тұрыс үлгілерін көрсет, барлық жағдайда балаға үлгі бол;
Баланы тәрбиелеуде бірізді болу;
Балаға шама келгенше аз ескерту жасау;
Қажет
жағдайда ғана жазалауды пайдалану;
Жазалану
кезінде баланың абыройын түсірмеу;
Баланың
өзін-өзі бағалауын жоғарылату,не үшін екенін білетіндей жиі мадақтаңыз;
1. - Ата-аналар,
біз неге шеңберге тұрып, тренингті бастадық?
Шеңбер – бұл әлемдегі мейірімділік, жақсылық. Шеңбер арқылы – бір – бірімізге
күлімдеп қарап, бақыт, қуаныш, жылылық тілейміз. Шеңбер – сонымен қатар, қай
әріпке ұқсайды?
«О» - әрпіне ұқсайды.
«О» - әрпінен басталатын сөздер айтайық. («Отан», «Отбасы» т.б.)
Бала десе елжіреп, еміренбес жүрек болар ма? Жас ұрпақты
тәрбиелеп өсіруде ата-аналардың атқаратын қызметі зор. «Баланы таба білсең,
баға біл», «Баланы сүйсең тәрбиесін сүй», «Баланы мақтау жетілдірмейді, тәрбиелеп
баптау жетілдіреді» - деген мақал-мәтелдер баланы құр айналайын дей бермей, оны
бесіктен тәрбиелеу қажеттілігі, тәрбие отбасынан, ата-анадан басталатындығы
белгілі.
Отбасы – адамның эмоциясы, күйзелісі, көзқарасымен,
қатынасымен байланысты емес, ол – ерекше фономен. С.И.Голод (1998) пікірінше,
отбасы фономенінде құрылымдық өріс ерлі – зайыптылар және ата-ана мен бала
қатынасы деп қарастырады. Отбасы балаға ықпал етеді, оны қоғамдық өмірге
жетелейді. Бала қай жас ерекшелік кезеңінде болмасын, ол әрдайым отбасының яғни
ата-ананың қамқорлығын қажет етеді.
«Сиқырлы қарындаш» Сіздің қолыңызға
Ғажайып әлемнің карандашын ұсынамын. Осы карандашты қолыңызға ұстағанда өмір
туралы құнды бір сөз айтасыз.
Мұқағали Мақатаевтың мына бір өлең жолдарын
айтқым келіп отыр.
Өміріме өзімнің таңданамын
Қалмаймын деп қатардан қамданамын
Бүгінгіні өткізсем қиындықпен
Ертеңіме үмітпен аттанамын
2. Ойын. «Тату – тәтті» отбасы.
Музыка ырғағымен билеу, билеп тұрып «Тату-тәтті отбасында» (2,3,4,5) адам деген
кезде бірігіп құшақтап немесе қол ұстасып тұра қалады.(2-3 рет).
3.
«Сіз қандай ата-анасыз?» тесті.
Бұл сұраққа жауапты кім білгісі келмейді? Осыған орай, балаңызбен
қарым-қатынаста сіз төмендегі фразалардың қайсысын жиі қолданатыныңызды
белгілеңіз:
1.
Саған қанша рет қайталап айтамын? (2-ұпай)
2. Маған ақылыңды айта қойшы. (1-ұпай)
3. Мен сенсіз не істер едім? (1-ұпай)
4. Сонша кімге тартқансың? (2-ұпай)
5. Сенің достарың қандай тамаша! (1-ұпай)
6. Туу, ұқсағансың.... (2-ұпай)
7. Мен сендей кезімде... (2-ұпай)
8. Сен менің тірегім мен көмекшімсің ғой. (1-ұпай)
9. Сенің достарың өзі қандай адамдар? (2-ұпай)
10. Сен тегі не ойлап жүрсің? (2-ұпай)
11. Сен менің ақылшымсың. (1-ұпай)
12. Ұлым, қызым! Сен қалай ойлайсың? (1-ұпай)
13. Басқаның баласы бала сияқты да, ал сен... (2-ұпай)
14. Сен қандай ойлап тапқышсың?! (1-ұпай)
Енді жалпы ұпайды санап, қорытындылаңыз.Сіздің қандай ата-ана екендігіңізді,
сізден артық ешкім білмейді. Бұл тек сізге ой салуға беріліп отыр.
Кілті:
7-8 ұпай: Сіз балаңыз екеуіңіз бір-біріңізді сөзсіз түсінуге ұмтыласыз. Ол
сізді жақсы сыйлайды.
9-10 ұпай: Сіз қарым-қатынаста бір қалыпты емессіз. Ол сізді сыйлағанмен, сізге
әрқашан сырын ашып айта бермейді.
11-14 ұпай: Сіздің балаңызбен қарым-қатынасыңызды өзгерту қажет. Сіз балаңызға
аз сенім білдіресіз, қиын жағдайларда қолдамайсыз. Ол оның ашулануына,
балаңызбен конфликтілік қатынасқа түсуге алып келеді. Ол тұлғаның өсуіне
кедергі жасайды.