Қазақ халқының қадым заманнан бері қарай келе жатқан талай ырым жосындары бар. Солардың бірі көне түрі, ол жас баланың «ауызына түкірту» дәстүрі болмақ. Қазақ халқы келешек ұрпағының қамын жеп, баласының ата-бабадан келе жатқан шаңырағын шайқалтпай, түтінін түзу ұшырып, ұрпағының халық қамын жейтін «халқының қалаулысы», «елінің елеулісі», болуын қалайды. Сол үшін балаларына үлкендердің шарапат тілейді. Сондай ниетпен жас баласын ертіп, әдейі жосын жоралғысымен, елге әйгілі сұңғыла, шешен, би, төре, батыр, ақын, сал-сері, күйші, әнші, домбырашы, қобызшы, сыбызғышы «еңіреген ерлер» тағысын тағы елге беделді адамдарға барып: «Сізге тартқан адам болсын, аузына түкіріп беріңіз» деп қолқа салып, тілек білдіреді. Тілегі бойынша «әйгілі адам» бала аузына түкіреді. Кейбірі «сыпайы түкірген» болады. Сол сияқты ауыл қыдырғанда немесе қымыз ішкелі қыдырғанда ере келген балалардың ішіндегі әкесімен тамыр таныс немесе құрдас, сыйлас болса, ол баланы жақсы көріп: «Кәне, балаңды әкелші аузына түкіріп берейін, мендей болсын» деп баланың аузына түкіретін де жосын жайттар кездесіп жатады.
Бала тәрбиесі. Қазақ халқы балалар тәрбиесіне аса назар салып келген халық. Балаларды тәрбиелеу бар күш, ақыл ойын жұмсаған. «Баланы шешесінің құрсағында жатқанда тәрбиелей бастау крек» деген ұлағатты сөз бар. Бұдан кейін бесікте тәрбиелеп, бала бес жасқа келгеннен кейін-ақ тәрбиенің нағыз түрлерін үйретеді. Еңбек тәрбиесіне баса назар аударып, баланы «ашамайға мінгізіп» ат жалында өсуіне ықпал жасайды. Бұдан кейін аңшылық, құсшылыққа баулып ертіп жүріп «көзіне көрсетіп, қолына ұстатып» аңшылыққа тәрбиелейді. Сол сияқты өнерлі адамдарға ертіп барып ұсталық, ағаш өнері, шеберлікке тәрбиелеп баулиды. Баланың қай өнерге икемін көріп, оған қажетті құрал жабдықтарды тауып, істетіп береді. Күйші, домбырашы, қобызшы тағы басқадай «сазгерлік» аспаптарды ойнауға бейім болса, онда елге аты жайылған өнер адамдарынан үлгі алдырып, солардан үйретіп, шәкірттікке береді. Баланы «от басы, ошақ қасында» жан-жақты тәрбиелейді. Оған үй-іші адамдарымен қатар, туыс-туған, ағайын, сүйектес, руластар да мән беріп тәрбиесіп, көмек етеді. Себебі бала дұрыс тәрбие алмай «содыр, қарақшы, ұры-қара, бүлікшіл» сияқты тағы басқадай қылықты жаман адам болса, онда ол тек өзі ғана емес, әке-шеше, туыс-туған, ағайын, руластарының «атына кір келтіріп, намыстарын таптап», «етке дақ, сүйекке таңба түсіреді» деп көріледі. Сол үшін бала тәрбиесі көптің ісі болмақ. Содан да қазақта «Ұлға отыз ұйден, қызға қырық үйден тиым» деген. Ұл, қыздарды өздерінше тәрбиелейді. Ұлды әкесі, қызды шешесі тәрбиелейді. Сол үшін «Әке көрген оқ жанар, шеше көрген тон пішер» деседі, Әке-шеше тәрбиесін көрмеген ұл-қыздарды «көргенсіздер» деп халық сөгеді. Дұл сөзді естімесі үшін әркім тырмысады. Қазақ баланы ұлттық деңгейде тәрбиелейді. Нағыз қазақ ұрпағы болып болып тәрбиелеу, тәрбиелеу үшін үш үлкен көрсеткіш бар негіз бар. Оларға «тіл, дін, діл» жатпақ. Ұрпақ ұлттық тілін таза игеруі шарт, бұдан кейін ата-бабамыз мойын ұсынып қабылдаған Ислам дінін қастерлеп, діни қағидаларға адал болып, сол арқылы тәрбиелеу. Үшінші діл де ұлттық сана, салт-дәстүрмен тәрбиелену. Осы ошақтың тағанындай, ұлттық негіздің үшеуімен тәрбиеленген ұрпақ нағыз қазақ болмақ. Сол сияқты тәрбиелік мәні бар ұлттық ойындар рухында тәрбиелену де үлкен ұлағат. Тәрбиенің шыңы, ол баланы білімді, сауатты болдырып тәрбиелеу болмақ. Білімді бала қалған тәрбиелерге өзінен-өзі мойын ұсынбақ. Ол үшін халық даналығына, педагогикасына баланы бейімдеу абзал. Сол сияқты «ұлы әке, ұлы шеше» тәрбиесіне ең дұрыс, қазақи тәрбие болмақ. Сол үшін ұлы әке, ұлы шеше «мектебінен» баланы бір рет өткізіп алу ләзім болмақ. Сонда ғана Қазақ елінің нағыз қазақи мүшелері қалыптаспақ.
Пайдаланған әдебиеттер
1. Арынбаев Х. Қазақ халқындағы отбасы мен неке. Алматы 1973.
2. Биқұмар К. Монғолиядағы қазақтардың салт-дәстүрлері. Өлгей, 1995.
3. Кенжеахметұлы С. Қазақтың салт-дәстүрлері мен әдетғұрыптары. Алматы, «Ана тілі», 1994.
4. Наурыз: жаңғырған салт-дәртүрлер. (Құрастырған М.Қазбеков) Алматы, «Қазақстан», 1991.
5. Б. Кәмәлашұлы. Қазақ халқының туыс-туғандық жүйесі, ұрпақ өсіру, тәрбиелеу дәстүрі, үйлену ғұрыптары. Издательство Алматы Өнер баспасы 2005.
6. Қазақы тиымдар мен ырымдар (Құрастырушы А.Құралұлы). Алматы, «Өнер», 1998.
7. Мың бір мақал, жиырма үш жоқтау. (Жинастырылып түзеткендер Ахмет Б., Ахмет Б., Әлихан Б.) Алматы, «Қазақстан», 1993.